Finansowanie przedsięwzięć rozwojowych, startu działalności gospodarczej czy innowacyjnych inwestycji może wymagać dużych nakładów finansowych. Własne środki mogą okazać się przy tym zbyt niskie.
Pomóc może finansowanie składkowe, inaczej społecznościowe, które z języka angielskiego określane jest mianem crowdfundingu. Na czym to polega?
Sprawdź również, jak wykorzystać crowdfunding na start działalności: Kredyt na start firmy – sprawdź, jak go dostać!
- Crowdfunding to inaczej finansowanie społecznościowe.
- Popularnym sposobem wynagradzania ludzi inwestujących swój kapitał w przedsięwzięcie crowdfundingowe jest udostępnienie im udziałów.
- Platformy crowdfundingowe, takie jak Kickstarter, pozwalają na pozyskanie nawet wysokiego finansowania np. dla startupów.
Spis treści
Crowdfunding – czym jest finansowanie społecznościowe?
Słowo crowdfunding pochodzi z języka angielskiego i oznacza specyficzną formę pozyskiwania środków finansowych na realizację różnego rodzaju projektów od szerokiego grona podmiotów indywidualnych zainteresowanych przeznaczeniem swojego kapitału na dany projekt.
W Polsce odpowiednikiem crowdfundingu jest finansowanie społecznościowe, choć w dosłownym rozumieniu słowo to oznacza finansowanie z tłumem. Właściwie nie ma ograniczeń co do rodzaju projektów, które są sponsorowane w taki sposób: poprzez zbiórkę funduszy przy użyciu specjalnych platform crowdfundingowych. Na takich platformach funkcjonują dwie grupy podmiotów:
- pomysłodawcy inwestycji, projektów czy działalności gospodarczych i startupów, którzy wymagają finansowania;
- inwestorzy wpłacający środki na realizację konkretnych przedsięwzięć, które wzbudzą ich zainteresowanie.
W ramach crowdfundingu możesz zostać zarówno osobą, która będzie zbierać środki od „tłumu”, jak i inwestorem, który poprzez wpłatę pieniędzy na wybrany cel stanie się udziałowcem danego przedsięwzięcia.
Rodzaje crowdfundingu
W zależności od tego, co motywuje inwestorów wspierających finansowo dany projekt, można wyróżnić co najmniej kilka rodzajów finansowania społecznościowego:
- crowdfunding oparty na nagrodach – w zamian za pieniądze z wpłat inwestorzy otrzymują określoną przez organizatora zbiórki nagrodę, np. autograf, pamiątkowy medal i tym podobne;
- crowdfunding dotacyjny – nie ma tu świadczenia zwrotnego w zamian za dotacje, a z perspektywy prawnej finansujący dokonuje po prostu darowizny na rzecz beneficjenta zbiórki – funkcjonuje on np. na platformach charytatywnych jak siepomaga.pl, www.zrzutka.pl itp.;
- crowdfunding udziałowy – w tym przypadku wpłacający swoje środki na dany projekt inwestor staje się udziałowcem w spółce i ma pewne prawa korporacyjne, czego przykładem są platformy beesfund.pl oraz findfunds.pl;
- crowdfunding pożyczkowy – podmiot korzystający z finansowania zobowiązuje się do zwrotu wpłaconych kwot wraz z naliczonymi odsetkami – to pożyczki społecznościowe udzielane na takich platformach jak www.kokos.pl.
Jak pozyskać finansowanie w ramach crowdfundingu?
Nie masz pieniędzy na to, by zrealizować swój innowacyjny pomysł na biznes? Twoja firma jest początkująca i poszukujesz finansowania? Być może właśnie crowdfunding spełni Twoje oczekiwania.
Po pierwsze, zanim rozpoczniesz zbiórkę środków na konkretny cel, przemyśl, ile pieniędzy jest Ci potrzebnych i co w zamian możesz zaoferować wpłacającym na Twój projekt. Być może będą to udziały w przyszłym przedsięwzięciu.
Kolejnym krokiem będzie zarejestrowanie się na platformie crowdfundingowej, jak np. światowej sławy portal Kickstarter. Jego wejście na polski rynek crowdfundingowy spowodowało, że masz wiele możliwości zorganizowania zbiórki w internecie na realizację własnego pomysłu. Korzystanie z dużej platformy do finansowania społecznościowego niesie ze sobą nadzieję na to, że zgromadzisz wymagane środki. Twórcy przeróżnych projektów na samym Kickstarterze zgromadzili przeszło 3 mld dolarów.
Zarejestruj się na platformie, opisz swoje przedsięwzięcie i zachęć potencjalnych inwestorów do zainwestowania w nie. Dzięki temu możesz w stosunkowo krótkim czasie pozyskać pożądane finansowanie.